(http://collapse.com/jean-paul/2013/09/26/id270.htm)
Benvolguts/des
lectors/es,
Havia
deixat el post anterior amb una pregunta per respondre i ho intentaré
en aquest post. Com es pot produir el col·lapse financer? Ja vaig
avisar que tot i que es pugui dir alguna cosa de com es pot produir,
és molt difícil dir alguna cosa sobre el quan, exactament.
Algunes
de les conclusions que aquí escriuré estan inspirades en dos
llibres: 'The
five stages of collapse' de'n
D. Orlov i, sobre tot, 'The
collapse of complex societies'
de'n J. Tainter.
Els
lectors que han llegit la meva carta als reis mags poden pensar que
l'escenari optimista serà una conseqüència d'aquell post; res més
lluny del que pretenc. Com ja he vingut desgranant en d'altres posts,
per a mi, no hi pot haver una certa actuació generalitzada fins que
no hi hagi una part important de la població que estigui en
condicions realment extremes i això, benvolguts lectors, és haver
transitat les dues primeres fases del col·lapse. En aquest sentit
doncs, deixeu-me dir que el col·lapse financer és quelcom que és
molt possible que es doni i que cal que sigui així perquè hi hagiun canvi d'actitud, com ja he comentat altres vegades. Per concretar
em centraré en dos escenaris extrems, que anomenaré l'optimista i
el pessimista. Però abans deixeu-me explicar quins són els
mecanismes habituals quan una super-estructura col·lapsa. Primer,
veiem en què es basa el nostre sistema econòmic i productiu global
i, després, quins són els escenaris possibles.
Com
ja vaig dir, el diner és una necessitat de la societat actual per,
bàsicament, mantenir una economia deslocalitzada i impersonal per un
costat i, per l'altre, és un avaluador universal de bens. Hi ha un
altre aspecte que, per veure el problema del col·lapse amb una visió
general, cal tenir en compte: que el diner és la base constitutiva
d'un estat a gran escala i de les estructures supra-estatals. Per
tant, les fluctuacions o manca de confiança en el diner-deute actual
acabaran afectant, negativament, a l'estat i al seu funcionament.
Així doncs, com més gran sigui aquest estat més es veurà afectat
per la crisi de confiança associada al col·lapse financer. L'estat,
com una estructura emergent en un sistema complex, tractarà de
mantenir-se a ultrança i, per tant, les persones identificades amb
aquesta estructura prendran les mesures (dràstiques o radicals) que
convinguin per la seva supervivència (de l'estat i personal). Si
tenim clar això, podrem entendre el perquè del que ha passat
històricament amb el col·lapse dels grans estats que, de fet, feien
el que havien de fer per mantenir-se. Veiem, segons Tainter, com es
va comportar l'imperi Romà d'occident abans de col·lapsar. Cal
tenir clar que l'Imperi no només va mantenir la seva estructura en
les etapes de decadència, sinó que va augmentar el seu nombre
d'efectius: les legions romanes passaren de tenir 250000 homes a
l'època d'August als 440000 homes a l'època de Constantí. En
aquest sentit veiem doncs que en l'època de crisi i decadència de
l'Imperi, la despesa militar no feu més que augmentar. Per altra
banda l'estructura administrativa també va créixer, augmentant
doncs també la càrrega que l'estat havia de suportar per
mantenir-se. És a dir, segons Tainter, un sistema basat en el
creixement incrementa la seva complexitat al mateix temps que creix,
i això, precisament, és el que fa que acabi col·lapsant, perquè
aquesta complexitat genera una necessitat energètica més gran i té
uns retorns marginals decreixents en el temps. Però entrar en
aquests mecanismes del col·lapse és tema d'un altre post.
Bàsicament,
per mantenir l'estructura administrativa i militar de l'Imperi, calia
tenir més recursos i aquests eren bàsicament les collites en zones
rurals i les manufactures produïdes pels artesans. Quines mesures
van emprendre els emperadors romans? Doncs mesures en dos sentits:
incrementar els impostos sobre les classes productores, per una banda
i, per l'altra, devaluar la moneda. Aquesta devaluació es feia
disminuint la proporció d'or o plata que portava la moneda del cicle
imperial anterior, comparada amb la de nova emissió. És a dir,
l'estat imperial, devaluava la moneda i, per tant, provocava inflació
per una banda, per l'altra incrementava la pressió sobre les classes
productores de la societat. No se a vostès lectors/es, però a mi em
sonen molt aquestes mesures, no creuen? I aquí arribem a un punt
interessant, sembla ser que els nostres governants a nivell mundial
estant portant a terme polítiques econòmiques de base molt semblant
a les que es van practicar fa dos mil anys… no hem après res?
Sembla, decididament que no o, potser, és que tot sistema basat en
el creixement porta, necessàriament, a això quan arriba precisament
al punt de no poder seguir amb la dinàmica expansiva. Bé, deia que
l'Imperi Romà va fer el que es fa ara a nivell mundial: imprimir més
paper moneda (devaluar la moneda) i incrementar els impostos. Les
dues mesures van encaminades al mateix: obtenir més recursos de la
part de la població que, de forma integrada, en té més; és a dir,
l'actual classe mitjana.
Aquí introduiré una possibilitat, no una predicció, és com sempre, una possible evolució del sistema socio-econòmic mundial davant d'aquesta possibilitat, d'aquesta hipòtesi. La hipòtesi bàsica és que el col·lapse financer vingui donat per un ensorrament del dòlar com a divisa internacional degut a, per exemple, una espiral d'hiperinflació. Un cop es perdi la confiança en el dòlar, aquesta espiral d'hiperinflació afectarà a les altres monedes del món en més o menys mesura, en funció de la seva dependència de les importacions de petroli. Cal no oblidar que el dòlar USA és la moneda amb la que es compra i es ven el petroli a tot el món, un col·lapse del dòlar portaria a un problema de valoració del preu del cru en funció de les monedes locals diferents del dòlar. Per altra banda, l'efecte de la hiperinflació sempre es tradueix en unes conseqüències per a la població en general devastadores, però sobre tot, per aquelles capes socials especialment dependents dels serveis dels estats, per una banda i, per l'altra, dels estalvis dipositats en els bancs. Per tant, podem intuir que l'escenari de partida al qual hem refereixo, ens planteja una situació en la qual la classe mitjana del planeta estarà greument afectada i al llindar de la pobresa extrema. A partir d'aquí, podem tenir dues línies d'evolució.
Escenari optimista:
Davant de la situació d'incertesa generada per la hiperinflació, l'estat, dins el poc marge operatiu que tindria, portaria a terme mesures de contingència d'acord amb la societat civil. Després del possible desordre inicial, les autoritats administratives coordinarien i incentivarien la auto-organització ciutadana i, en previsió de l'empitjorament de la situació, elaborarien plans de futur per estabilitzar aquesta activitat de la societat, mantenint-ne un funcionament dels serveis bàsics per a la població. Aquest escenari, per anar contra-corrent, té una sèrie de complicacions: implica coordinació local i una forta descentralització, és a dir, la tendència oposada a la globalització actual: mateixes receptes per a qualsevol lloc. La condició, per tant, necessària per implementar de manera efectiva aquest escenari, seria que en les zones en que pugui passar això ja hi existeixi aquesta tendència organitzativa. Un punt que considero bàsic doncs és que hi hagi per una banda una fortalesa de la societat civil i, per l'altra, una consciència social de que no es tornarà als vells paradigmes.
Les autoritats resten reactives a la situació i s'entra en una espiral de desordre en primer moment, un cop passats uns dies o setmanes, la situació s'estabilitza. En les zones urbanes, on el govern concentra els seus alts càrrecs, les forces repressives mantenen una certa sensació de seguretat. Mentrestant, als subúrbis o les zones rurals més aïllades, la situació és molt diferent, amb llocs on la cooperació és la norma i la ingerència del forà és repel·lida amb vehemència o d'altres on el pillatge primerenc ha deixat pas a una situació on les màfies fan l'agost amb el seu negoci de 'protecció'. La violència i la inseguretat ciutadana incrementa de forma palesa, i és que en situacions de desordre o caos, en les quals la llei i el poder oficial cauen, aquest buit l'acaben ocupant aquells col·lectius que tenen experiència en la gestió de la violència i pocs escrúpols per exercir-la en el seu propi benefici. Això és així en aquest escenari de tal manera que es pot donar un manteniment de l'ordre per forces que agrupin en un mateix costat persones que abans de la situació crítica estaven enfrontades per estar als dos costats oposats de la legalitat.
M'agradaria
emfatitzar que si el/la lector/a s'hi fixa, hi ha un factor clau que
empeny el sistema a un d'aquests dos estats extrems: l'actuació de
les autoritats delegant el poder cap a baix. Si l'estratègia es
centra en mantenir a tota costa l'estat anterior, és més probable
que s'acabi en l'escenari pessimista, si les autoritats delegen i es
coordinen per acompanyar una situació que, de fet, serà
irreversible, és més probable que les conseqüències siguin més
semblants a l'escenari optimista. Només dos aclariments finals.
Primer, cal acabar acceptant, a part de que el col·lapse és no
només inevitable, sinó fins a cert punt, necessari, que l'important
no és tant com aquest col·lapse es produeixi sinó el fet de quina
serà la perspectiva que en tregui la humanitat un cop s'hagi
produït. És a dir, si la humanitat en general no arriba a
qüestionar-se el model creixentista com a font de tots els mals que
han assolat el món en els dos-cents anys anteriors, seguirem tenint
problemes en el futur. Segon, que el model creixentista és
precisament a la base de la desigualtat social, és un model que
necessita d'estructures estratificades, i per tant, piramidals en
essència. En aquest sentit potser caldria, com he dit ja algunes
vegades plantejar-se si els humans com a societat caldria que
aprenguéssim potser dels insectes socials per organitzar-nos d'una
forma que no acabés generant tant de dolor i patiment.
Salutacions,
SZD
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada