(http://indervilla.com/frog-photo-wallpapers/frog-after-diner-hd/#sthash.KBOsGrGo.dpbs)
Benvolguts/des lectors/es,
Fa temps que intento entendre per un costat, el perquè de
l'immobilisme de les classes dirigents i els lobbies de poder
respecte a la situació actual i, per l'altre, l'apatia general i falta
de reacció de la població que veu com, cada cop de manera més
palesa i ràpida, es va empobrint. Com ja vaig introduir en un altre post, una hipòtesi d'aquest immobilisme i de la falta de
reacció és que, precisament, aquestes classes dirigents, estiguin
intentant guanyar temps mitjançant l'estratègia de la granota bullida. Aquesta estratègia es basa en el símil de
posar una granota en una olla d'aigua freda i anar escalfant
l'aigua poc a poc, aquesta acabarà morint en l'aigua bullint sense
adonar-se'n (si la posem directament en aigua bullint, saltarà ràpidament fora
de l'olla). Per tant pot ser que s'estès intentant derivar el col·lapse cap a una
degradació controlada de la situació socioeconòmica. Si això fos
així tenim, en l'acció i pensament d'aquestes classes dirigents i
lobbies de poder, un efecte 'pinça'. Per un costat la pròpia
inèrcia del sistema, que tendeix a mantenir la dinàmica fins que
col·lapsa (tal com vaig escriure en l'anterior post). Per l'altre,
el fet de que les persones amb informació real del que passa i amb
un cert poder d'actuació pensin, davant de la impossibilitat de
predicció temporal exacta del col·lapse i la incertesa que genera
aquesta impredictibilitat, que, de moment, l'estratègia menys
arriscada és intentar guanyar temps i anar-se posicionant pels
canvis a venir. Aquest posicionament passa per bloquejar la
informació 'problemàtica' i mantenir la il·lusió d'un futur
millor, mitjançant els mètodes de propaganda. Alerta! No estic
dient que hi hagi una conspiració ni res semblant, sinó que en
front d'una situació, com l'actual, amb múltiples factors
desencadenants de col·lapse, les estratègies causa-efecte de
resolució dels problemes, tant útils fins ara, es veuen totalment
desbordades. I, per tant, en aquest sentit, la millor opció és no
confiar en les masses sinó mantenir-les ignorants i alienades al
màxim (per això la passivitat general). Perquè no confiar en la reacció de la gent? Al cap i a la
fi això és la democràcia, no? Per entendre aquesta psicologia cal, potser, consultar l'opinió d'alguns sociòlegs que adverteixen sobre
el distanciament de les classes socials (diferències entre rics i
pobres). Quan la diferència entre rics i pobres és molt gran,
s'acaben comportant, de fet, com espècies diferents. I això és, precisament, per la raó que apunten altres estudis: que les persones amb un nivell de riquesa
molt alt veuen reduïda la seva capacitat d'empatitzar. Aquí tindríem un mecanisme d'altrització
(que vaig explicar en un altre post) del qual (a diferents nivells)
tots en formem part, sense adonar-nos-en: vivim en la nostra bombolla
incapaços de sentir una empatia que generi accions transformadores
pels més desafavorits, els quals viuen (molt lluny) en la misèria, des de sempre.
Què passarà quan siguem, precisament nosaltres, els que estem en la
situació dels que ara ignorem?
Però perquè és tant difícil assumir aquesta (nova) realitat,
tant per a la societat com per als dirigents? Perquè la solució més
fàcil és la negació i l''anar fent'? Doncs, senzillament, perquè
la gestió del problema toca temes tabú. Tabú per a qualsevol
gestor actual. Hi ha molt de material sobre el tema i, qui s'informi
una mica arriba sempre a la mateixa conclusió: el problema que patim
no és res més que un problema poblacional. Això ja ho van apuntar
els científics del Club de Roma, i els fundadors-inspiradors de
l'economia ecològica com Georgescu-Roegen. Qui estigui interessat
pot veure que, a nivell acadèmic hi ha un reconeixement del problema
que patim. Sense anar més lluny, a casa nostra mateix, podem trobar
material tant interessant com el discurs del Paul Erhlich quan li
van concedir el premi Ramon Margalef. Tot i així, qualsevol
insinuació als gestors o polítics del problema poblacional al que
s'enfronta la humanitat, sembla que xoca contra una religió
negacionista que refusa fins i tot de parlar-ne, dient que és una
idea neo-malthusiana. Això ho vaig constatar fa uns mesos, quan vaig
assistir a unes jornades sobre economia ecològica. Hi havia
conferències molt interessants i entre els conferenciants alguns de
renom mundial. Doncs bé, les cares d'aquests parlaven per elles
mateixes quan, en el debat vaig plantejar el fet que, al cap i a la
fi el problema de la crisi mundial era poblacional i que això des del punt de vista
biològic era d'una evidència inqüestionable. El que vaig deduir
(ningú m'ho va dir, però em va semblar evident) és que no es pot
parlar de població si hom vol seguir tenint finançament pels
projectes de recerca... no cal dir res més, no?.
(http://voiceoftruthblog.com/consumerism-the-stumbling-block-of-a-generation)
Així doncs el camí més fàcil de les decisions dels centres i
grups de poder, passa (i segurament passarà) per aplicar mesures de
contingència que intentin suavitzar el sotrac, i mantenir una
desinformació constant a través dels mitjans de comunicació de
masses, que recordem-ho, no només ens filtren la realitat sinó que
també ens creen necessitats il·lusòries per seguir consumint com
autòmats. Aquesta actitud miop de les elits dirigents, no només
retarda el conflicte sinó que (com suposo que ja deuen saber ells
mateixos) pot amplificar-lo quan finalment es desencadeni, però
suposo que això, de moment, no és l'important per aquests grups de
poder. Com ja vaig dir, el sistema ha creat unes super-estructures:
les multinacionals, que adquireixen un comportament autònom tal com ja vaig dir (només cal donar un cop d'ull a la teoria dels sistemes dinàmics i la complexitat per entendre què són i com funcionen
aquestes superestructures). Per tant, també com ja vaig dir en el post anterior, no hi haurà pas decreixement organitzat, només
col·lapse desorganitzat. Des del meu punt de vista, no hi haurà pas
una revolució que, tal com pretenen els moviments antisistema,
refaci tota la societat i impulsi un model més just i equitatiu, en
equilibri amb l'entorn. Més aviat el sistema que tenim intentarà
resistir a ultrança fins que implosioni totalment. Segons el meu
parer doncs, penso que en les pròximes (dues?) dècades acabarem
arribant a la fase tres del col·lapse, segons el model d'Orlov.
Arribats a aquest estadi del raonament hom pot pensar: 'no és
possible, la gent no ho aguanta tot, al final reaccionarà, com ja ho
ha fet de vegades'. Sento desil·lusionar-los però caldria donar un
contrapès a aquesta línia argumental. Com exemple m'agradaria
recordar la història de com les dictadures han arribat al poder en
alguns llocs (Alemanya, la Xina, l'antiga Unió Soviètica, Cuba...).
S'activa un moviment de base per 'refer' les estructures, i aquest
mateix moviment de base 'revolucionari' acaba esdevenint una ombra
grotesca del que havia volgut ser, aquesta deformació passa per
trepitjar drets humans i democràtics i per transformar-se, al final,
en allò que volia combatre. Amb això no vull dir que no hàgim de
pensar en un canvi, sinó no estaria escrivint això. El que dic és
que aquest canvi ha de ser d'una natura diferent als que, dins de la
història moderna, s'han anat succeint. Ho he introduït en d'altres
posts: el canvi necessari passa per abandonar la societat de consum
i, això passa per deixar de ser consumidors. Consumidors en el
sentit ampli, de bens materials, però també d'idees i de les
conseqüències d'aquestes idees.
Quin podria ser un escenari probable i, segurament, el més
desitjat per les elits dirigents actuals? Doncs que la situació es
vagi degradant lentament, tant socialment com econòmicament i
política. És a dir, que anem tendint cap a una situació com la que
viuen mots països sud-americans, amb alts índex de criminalitat,
corrupció i pobresa. I que hi tendim prou lentament com perquè ens
puguin bullir com la granota que comentava al principi. Aquest és un
escenari força probable. L'escenari BAU. Ens aboca això a una
situació de desesperació? Depèn. A la llarga o a la curta la
situació de degradació portarà al col·lapse de les gras
estructures de poder que hi ha en aquest món globalitzat i se'n
reduirà doncs l'abast i la influència. Aquesta pèrdua d'abast i
d'influència al col·lapsar, provocarà escletxes en el mateix
sistema i és en aquestes escletxes que poden sorgir i créixer els
brots del nou paradigma. Però perquè aquests brots es desenvolupin
i acabin generant un nou paradigma cal estar preparats. I estar
preparats no només vol dir tenir informació sobre com adaptar-nos a
una situació extrema, sinó, a més, com arribar a assolir un cert grau de desmenjament
psicològic respecte la tendència general del que s'anomena opinió
pública, que no és res més
que l'opinió prefabricada d'alguns personatges clau, col·locada
estratègicament en els mitjans de masses. Estar preparats és doncs
començar a assumir psicològicament els diferents escenaris amb els que ens
podem trobar. Estar preparats psicològicament pel que ha de venir no
és una tasca fàcil perquè les situacions que ens podem trobar en
el col·lapse de la societat industrial ara mateix no són
assumibles. Per exemple, si cerquen informació sobre quina és la
situació a Portugal o a Grècia es podran fer el càrrec del que ens
espera: no sé si ho hauran notat però a les notícies no hi ha
pas cap informació sobre la situació social d'aquests estats, no em
sembla, precisament, cap casualitat. En fi, començar a preparar-se pel futur vol dir passar a l'acció i trobar vies de desconnexió que ens
puguin ajudar a rebaixar la tensió quan aquesta es faci
insuportable. Pensem que el fet de saber que el futur, segons el punt
de vista de la societat industrial, és molt negre, no ens converteix
precisament en immunes a les situacions de desesperació que es poden
donar (i es donaran) en la població quan les circumstàncies
empitjorin. Més aviat al contrari. Per tant, si no cerquem mètodes
per trobar estones de pau enmig d'un ambient agressiu, hostil i amb alts
graus de desequilibri psicològic, estarem exposats igualment a
reaccionar de la mateixa manera que la resta de població, la qual no tindrà cap informació de què passa exactament, però sí que intuirà que els estan enganyant. Així doncs, tal com diu la Carolyn Baker, ens hem d'esforçar en trobar espais de gaudi i de joia enmig de la creixent tensió i desencís social. Cultivar la resistència, a més de la resiliència, a nivell psicològic, perquè quan arribem al punt en que el col·lapse de la societat industrial faci apareixer les primeres escletxes en el sistema, les poguem aprofitar per oferir una nova perspectiva del món, que ens porti a un futur molt diferent del que, encara ara, ens pretenen vendre.
Salutacions,
SZD
1 comentari:
@AdriàFS. Tens raó en aquest punt, la gent, en les qüestions fonamentals, no vol un canvi perquè la majoria encara està bé. I també és cert que el canvi es donarà quan hi hagi prou gent que estigui malament. El problema és que hi ha moltes possibilitats de que, quan hi hagi un canvi, aquest sigui com el 'canvi' que va portar a Hitler al poder; i això és molt preocupant, més potser, que la inoperància o incompetència d'algú que, com els d'ara, manin. Per això penso que ens hem de situar, mentalment en un escenari de col·lapse de la societat industrial i, per tant, aprendre del que hores d'ara està passant a Grècia i Portugal, per veure d'adaptar-nos-hi i preparar-nos-hi, al millor possible.
Salutacions i gràcies pel teu comentari,
SZD
Publica un comentari a l'entrada