(http://www.fotopedia.com/items/flickr-2939267076)
Benvolguts/des lectors/es,
Donat el curs dels esdeveniments, penso
que cal començar a encarar la realitat del futur proper tenint en
compte els riscos que ens esperen. Aquest és un tema delicat,
bàsicament perquè, com poden entreveure els lectors més
conscienciats, hi ha aspectes de l'Oil Crash que es neguen
sistemàticament fins i tot per peakoilers convençuts, degut,
al meu parer, a que com habitants d'una societat opulenta i
autocomplaent, no hem estat educats per afrontar una realitat (i per
tant una manera d'entendre el món) molt diferent de la que hem
viscut des de petits. Per tant, avís a navegants, si no vol quedar-se
preocupat i vol continuar en el seu somni negacionista, benvolgut/da
lector/a, no segueixi llegint.
Segons Grossman, en els estudis psicològics fets a les guerres es veu que l'ésser humà
(en condicions normals) no està dissenyat, essencialment, per matar
als membres de la pròpia espècie. És a dir hi ha, en situacions de
tensió i violència, una certa inhibició inconscient natural a
portar a terme accions premeditades que sabem que duran a la mort
d'un semblant. Una proba d'això són les estadístiques fetes durant
la segona guerra mundial, en les quals no només un vint per cent
dels trets fets pels soldats sobre els enemics encertaven el blanc
sinó que la majoria de vegades els soldats no arribaven a disparar.
Això es va atribuir a que, quan realment un esser humà és forçat
a matar, si no té un entrenament previ específic serà molt
reticent a fer-ho. A partir d'aquestes estadístiques, la psicologia
militar va avançar molt i, hores d'ara, s'utilitzen mètodes
d'entrenament psicològic per augmentar aquesta eficiència a l'hora
de disparar sobre semblants (ja a la guerra del Vietnam es va
millorar el percentatge fins al 90%). En què es basa aquesta
preparació i entrenament? Essencialment en dos nivells. El primer,
en introduir en el soldat la idea de veure a l'enemic com quelcom que
és diferent a ell mateix, l'exèrcit propi és igual a ell i
l'ajuda a sobreviure, l'exèrcit enemic és diferent i, per
definició, hostil, és el que de vegades s'anomena 'altrització'. El
segon pas per exercir la violència de forma indiscriminada contra un
objectiu, com es fa en una guerra, és la cosificació de l'enemic,
això s'aconsegueix mitjançant un entrenament específic, en el qual
s'assagen les accions a dur a terme en les situacions de combat amb
blancs o figures i siluetes amb forma humana per tal d'acostumar al
cervell a que, en trobar-se en el combat real, no es bloquegi o dubti
en l'acció automatitzada en l'entrenament. Amb aquestes accions
repetitives s'aconsegueix desvincular l'acció feta dels efectes
d'aquesta, esborrant l'empatia que pot emergir en veure les
conseqüències d'una acció violenta.
Aquests dos nivells
psicològics (altrització i cosificació) que condueixen a l'acció
violenta planificada, són essencialment els mateixos que utilitza un
criminal per actuar sobre la seva víctima. La diferència entre un
soldat en situació de combat i un criminal és que pel criminal la
seva víctima és un recurs, un objecte per aconseguir allò que vol,
sigui el que sigui i on sigui, el procés de cosificació és clar,
mentre que el soldat, teòricament, està entrenat per actuar només
en situació de guerra o de combat. Simplificant encara més aquest
procés, podríem dir que l'acció violenta es caracteritza per la
falta d'empatia (per una falta d'identificació com a propis) amb els
altres éssers humans objecte de la violència i, per tant d'una
negació de les conseqüències de les accions que es volen portar a
terme: una persona passa de ser algú que té unes característiques
identificades també com a pròpies a ser, purament i simplement, un
recurs o un mitjà per satisfer un objectiu.
Quan, tenint en compte el que he explicat anteriorment, analitzem certs patrons de comportament social, veiem que la tendència actual de la societat no ens tranquil·litza especialment respecte als ingredients necessaris pel que fa al comportament violent. Bàsicament, la tendència de les darreres dècades de societat consumista ens ha portat cap a una instrumentalització (cosificació) de les persones: cada individu ha deixat de ser un ens complex i ric amb una certa profunditat i dimensió aportada per sentiments compartits, per passar a ser un conjunt d'etiquetes: consumidor, client, votant, seguidor, manifestant, treballador, aturat, pacient, etc. No dic que aquestes etiquetes no siguin funcionals o necessàries, el que em sembla que està passant és que, degut al ritme frenètic de vida que portem, hem superficialitzat persones, sistemes, problemes, situacions, de tal manera que han passat a ser anècdotes del que eren, en una espiral de banalització que, de vegades, fa federat: mirin les notícies i prenguin perspectiva de com es va desproveint de contingut el lèxic, simplificant el discurs i el llenguatge, empobrint-lo, relativitzant tots els conceptes i deteriorant la forma. Com ja vaig dir en el post anterior, aquesta falta de 'profunditat' en tot l'entorn social que ens envolta, produïda i fomentada per la societat de consum en la que vivim, ens converteix en individus fortament emocionals, ensinistrats per experimentar emocions superficials en dosis controlades per un entorn ple d'estímuls. Estímuls que, més enllà d'aportar-nos quelcom realment valuós, ens transformen en purs autòmats pendents de satisfer unes necessitats, il·lusòries en la seva major part, que desvien l'atenció del que realment és important per a cadascú i, per tant, del que ens pot aportar equilibri interior i satisfacció. És a dir, socialment, mitjançant la banalització, estem accentuant un procés de cosificació que és, en essència, procliu al comportament agressiu. Tot això en un entorn físic amb recursos materials minvants, forma un còctel explosiu de conseqüències realment imprevisibles. Per si el panorama no fos ja preocupant tenim un element que, com ja vaig comentar també en el post anterior, amplifica aquesta tendència: el mantra del principi de competència com a motor de progrés. Aquest imaginari totalment inviable i irreal es seguirà mantenint durant un temps, provocant encara més estralls dels que ja ha provocat fins ara. És temps de canviar d'imaginari, renunciar als antics mantres i, amb prudència però sense recança, començar a construir un nou model per després d'aquesta transició que ja s'albira terrible, per la crueltat que els éssers humans som capaços de desplegar quan les circumstàncies ho afavoreixen, però també per la rapidesa dels canvis i la influència d'un paradigma que ens ha educat en una cultura, com la globalitzada actual, essencialment agressiva, deshumanitzada i acrítica.
Quan, tenint en compte el que he explicat anteriorment, analitzem certs patrons de comportament social, veiem que la tendència actual de la societat no ens tranquil·litza especialment respecte als ingredients necessaris pel que fa al comportament violent. Bàsicament, la tendència de les darreres dècades de societat consumista ens ha portat cap a una instrumentalització (cosificació) de les persones: cada individu ha deixat de ser un ens complex i ric amb una certa profunditat i dimensió aportada per sentiments compartits, per passar a ser un conjunt d'etiquetes: consumidor, client, votant, seguidor, manifestant, treballador, aturat, pacient, etc. No dic que aquestes etiquetes no siguin funcionals o necessàries, el que em sembla que està passant és que, degut al ritme frenètic de vida que portem, hem superficialitzat persones, sistemes, problemes, situacions, de tal manera que han passat a ser anècdotes del que eren, en una espiral de banalització que, de vegades, fa federat: mirin les notícies i prenguin perspectiva de com es va desproveint de contingut el lèxic, simplificant el discurs i el llenguatge, empobrint-lo, relativitzant tots els conceptes i deteriorant la forma. Com ja vaig dir en el post anterior, aquesta falta de 'profunditat' en tot l'entorn social que ens envolta, produïda i fomentada per la societat de consum en la que vivim, ens converteix en individus fortament emocionals, ensinistrats per experimentar emocions superficials en dosis controlades per un entorn ple d'estímuls. Estímuls que, més enllà d'aportar-nos quelcom realment valuós, ens transformen en purs autòmats pendents de satisfer unes necessitats, il·lusòries en la seva major part, que desvien l'atenció del que realment és important per a cadascú i, per tant, del que ens pot aportar equilibri interior i satisfacció. És a dir, socialment, mitjançant la banalització, estem accentuant un procés de cosificació que és, en essència, procliu al comportament agressiu. Tot això en un entorn físic amb recursos materials minvants, forma un còctel explosiu de conseqüències realment imprevisibles. Per si el panorama no fos ja preocupant tenim un element que, com ja vaig comentar també en el post anterior, amplifica aquesta tendència: el mantra del principi de competència com a motor de progrés. Aquest imaginari totalment inviable i irreal es seguirà mantenint durant un temps, provocant encara més estralls dels que ja ha provocat fins ara. És temps de canviar d'imaginari, renunciar als antics mantres i, amb prudència però sense recança, començar a construir un nou model per després d'aquesta transició que ja s'albira terrible, per la crueltat que els éssers humans som capaços de desplegar quan les circumstàncies ho afavoreixen, però també per la rapidesa dels canvis i la influència d'un paradigma que ens ha educat en una cultura, com la globalitzada actual, essencialment agressiva, deshumanitzada i acrítica.
Salutacions,
SZD
3 comentaris:
@AdriàFS, totalment d'acord en que no podem empatitzar amb tot el patiment del món, al menys des de la perspectiva d'identificar-nos amb aquest patiment. L'altra cosa és, sense identificar-nos totalment amb el patiment al món, entendre i mirar de millorar, amb els notres esforços, acció diària i constant la situació en el nostre entorn més immediat, i les nostres actitus apreses d'altrització. Crec que és un treball difícil, molt difícil, però, per altra banda, crec que és el que, a nivell individual podem fer, per esmorteïr, en certa mesura, el patiment que ens espera, tant a nivell social com individual.
Salutacions i moltes gràcies per la teva aportació,
SZD
Hi ha un punt que no has tractat o potser jo no he copsat:és la despersonalizació de l'enemic.
Les guerres que es produiran (de fet ja s'estan produint) etiqueten a l'enemic amb un nom: terrorista o dictador, segons si el bàndol que interessa desprestigiar està al poder o no.
Aquesta etiquet juntament amb el fet de utilitzar armament amb el que no s'entrà en contacte amb l'enemic fan més fàcil de pair les guerres energètiques actuals.
D'aquí el problema de certes filtracions que atansen la guerra a persones concretes amb les que ens podem identificar i a les que no pots identificar com "terroristes" ni "dictadors".
I finalment, com a derivada tenim la necessitat dels governs actuals de controlar els mitjans d'informació i els periodistes.
En els llocs on s'estan desenvolupant els conflictes pels recursos, la guerra ja ha arribat al cara a cara, a la lluita per la supervivència personal, familiar o de clan... i en aquest context ja no cal fer cap intervenció psicològica per part del govern.
@Rafel. Aquesta despersonalització és al que em refereia quan parlava de l'altrització de l'enemic i del que sabem fer tant bé: penjar etiquetes, classificar. Els aspectes que pren en concret són subtils i diversos i, com molt bé dius, un d'ells és la despersonalització.Tens raó en que és una tendència preocupant. Molt interessant el comentari que fas sobre el paper que juguen els mitjans de comunicació, els periodistes i la informació. Aquesta idea és clau pel que fa a la difusió dels veritables problemes que ens assetgen i caldria, potser, dedicar-hi un post.
Moltes gràcies pel teu comentari,
Salutacions,
SZD
Publica un comentari a l'entrada